Racereports 2016

Hart, Hugenholtz and Stevens share the spoils in NK HTGT season opener

By 22 April 2017 January 8th, 2020 No Comments

(voor Nederlands even naar beneden scrollen)

As we have come to expect the NK HTGT powered by Gamma drew an entry of over 40 at the HARC’s Historic Zandvoort Trophy season opener. It came as no surprise that the experienced duo of David Hart and Hans Hugenholtz dominated proceedings in their exceedingly fast AC Cobra’s. The big question was who would clinch the trophy for third. Jos Stevens (Lotus Elan) had claimed the position in qualifying, but is was Patrick Koel (Porsche 904) who took the initiative. Stevens fought back and seized the place until he spun on oil and spent considerable time being dragged out of the gravel trap. This put Koel back in third, but he was pressured and eventually passed by Tom Kuiper in a Chevrolet Corvette. Meanwhile it was Bob Stevens, Jos’ son, who had moved up from 11th and passed both the Porsche and the Chevrolet. An altercation in the chicane between Jochem Kentgens (Morgan +4) and Udo Hartmann (Cooper S) resulted in a blocked track, bringing out the safety car, a situation that unfortunately lasted for the remainder of the race. In GTS11 it was Robert Hamilton in his Marcos 1800 who won by a considerable margin, while the small GT class was claimed by Michel Lombard in his Alpine A110. The big saloon class went to Norbert Gross (Ford Falcon), the sub-2 litre class to Gerrit Jan van Leenen (Lotus Cortina) and the baby saloons to Jonathan Lewis (Mini Cooper).
Race 2 at sunny Zandvoort was a near carbon copy of race 1, the leading trio occupying their positions fort he entire 25 minutes plus 1 lap. Fourth was intially contested by Kuiper, Koel, Gross and Georg Nolte (Ford GT40), although Koel ruined his chances by jumping the start. Gross was in maximum attack mode, but started losing ground when his tires went after about 15 minutes. Kuiper was the first to pass the big Falcon, followed by Hamilton who had had a bad start and Jos Stevens who drove a fine race, moving up from 36th. The class winners were the same as in race 1, with the exception of the small saloon class, which was won by Roger Ebdon in his Morris Cooper S.

Kwalificatie

Op 30 april was het eindelijk zover: de historische Zandvoort Trophy, de opening van het NK HTGT seizoen 2016. Met slechts 4 deelnemende raceklassen aan dit weekeinde was het in de paddock tamelijk leeg, maar helemaal achterin had het NK HTGT zijn kamp opgeslagen en daar was het als altijd gezellig druk. Onder de 46 vaste deelnemers natuurlijk veel bekende gezichten maar ook een aantal nieuwkomers en nieuwe auto’s. Een verse naam in het NK is bijvoorbeeld Tom Kuiper, tot op heden meestal onderweg in Alfa’s, maar nu debuterend met een fraaie zilvergrijze Corvette Stingray “fuelie”, één van de eerste injectiemotoren. Naast hem in de paddock stond nog een Corvette: volgens de inschrijflijst zou hij een Shelby besturen maar ook Armand Adriaans is gevallen voor een Chevy. Verderop zagen we een bekende blauwe Austin Healey met witte hardtop. De bestuurder was echter niet Bas Jansen maar debutant Marc Nouwens. Ook blauw met wit, maar dan geïnspireerd op het kleurschema van een cementwagen: de nieuwe Marcos van Mark Dols. Na veel nachtelijk sleutelwerk was deze fraaie bolide klaar voor zijn debuut. Nog niet klaar was Nykle Meijer’s Jaguar E-type, reden om Xaviera, de onvermoeibare oranje MGB van L.B. Racing weer eens van stal te halen. Paul Lejeune is een ervaren coureur uit onder meer de MG Triumph Competitions die de (toch al goed bezette) GTS11 klasse komt versterken met een Triumph TR4. De monteurs van o18GP waren deze keer niet gekleed in groen-wit, maar in rood-wit. Naast de Ford Falcon runde het team namelijk ook een rode Mini, en wel die van Udo Hartmann. Tenslotte was er een 16-jarige debutant, Olivier Hart, die zijn race CV, waar onder meer al een Renault Clio en een Lotus Cortina opstaan, deze keer uitbreidde met een Ford Mustang.
Het is zaterdagmiddag en de NK HTGT deelnemers worden losgelaten vanaf de vooropstelling. Terwijl het veld rustig de pits in rijdt in afwachting van het groene licht, is het Georg Nolte die – zoals we wel vaker van hem zien – niet kan wachten en zijn GT40 vol gas over de startlijn katapulteert. Terwijl de rest mag vertrekken, wordt hij gevangen met de zwarte vlag. Al snel verschijnen de eerste tijden op de monitoren en smartphones en het verbaast niemand dat de eerste startrij geclaimd wordt door de beide AC Cobra’s van DHG Racing, bestuurd door David Hart en Hans Hugenholtz. Hart zet een 2:01 op de klokken, maar dan P2 wordt verrassend ingenomen door Jos Stevens, die rap onderweg is in de Lotus Elan. Hugenholtz staat op dat moment in de pits en hij moet dus weer naar buiten voor een paar extra rondjes om zijn plek op de eerste rij op te eisen. Patrick Koel pakt keurig P4 met de Porsche 904 en Robert Hamilton onderstreept zijn intenties tot GTS11-dominantie door de oranje Marcos, nu met reguliere achterwielophanging, naar de vijfde plaats te trainen. Tom Kuiper’s Corvette is indrukwekkend “out of the box”, hij claimt P6, voor Norbert Gross. De top-10 wordt volgemaakt door Richard Evans (Marcos), Frans van Maarschalkerwaart (Shelby Mustang) en Nico Zonneveld (Morgan +4). Dat er her en der nog wel wat te sleutelen valt, is tijdens de kwalificatie al duidelijk, aangezien er flink met de zwarte vlag wordt gezwaaid vanwege geluid. Anderen krijgen huiswerk van de TC en weer anderen moeten figuurlijk en soms ook letterlijk aan de bak vanwege mechanische pech.  Race 1
Het is zondag kort na 9:00 en 43 deelnemers zijn present, enkelen nadat er tot diep in de nacht gesleuteld is. De enige die ontbreekt is Rob Rappange, die in de kwalificatie last had van een oververhitte motor. Helaas bleek er meer kapot dan alleen de pakking, de kop is te warm geworden en past niet meer op het blok…. Rob is dus veroordeeld tot de rol van toeschouwer. Op de eerste rij staan de beide AC’s van Hart en Hugenholtz, achteraan sluiten de beide Alfa Romeo’s van Horst Kukemüller en Alex Korle de rijen. Als het licht op groen gaat, zijn de beide Cobra’s vlot vertrokken en pakt Koel de derde plaats voor Jos Stevens, terwijl Hamilton blijft staan. Evans schuift door naar plaats 5, voor Kuiper, Gross, van Maarschalkerwaart en Bob Stevens die tot diep in de nacht bezig is geweest de motor van zijn Lotus Elan te wisselen. Twee bochten verder heeft Kuiper Evans te pakken, passeert Bob Stevens Zonneveld en wordt om de tweede plaats in CT10 geknokt door Roel Korsten (Mustang), Frits Campagne (Falcon), Olivier Hart en Martin Bijleveld (Falcon). Erwin van Lieshout probeert zijn Porsche 911 langs de MGB’s van Edwin Dijkman en Niek van Gils te sturen. In CT07, de Mini-klasse, heeft Jonathan Lewis de leiding, maar oude vos Roger Ebdon zit hem al op de hielen.
Bob Stevens is langs van Maarschalkerwaart gegaan en Roel Korsten langs Zonneveld, een welkome buffer naar zijn achtervolgers die worden aangevoerd door de rood-zwarte Mustang van Hart. Georg Nolte speert op het rechte stuk langs Bijleveld, die hem in de Tarzanbocht terug probeert uit te remmen, hetgeen gepaard gaat met een hoop rook van blokkerende wielen. Hamilton, die was teruggevallen tot ongeveer plaats 20, begint langzaam weer op te klimmen en strijdt met Frits Campagne, terwijl het MGB-duo van Gils -Dijkman nu in gevecht is met Jochem Kentgens in de Morgan +4SS.
Bij het ingaan van de vierde ronde hebben David Hart en Hans Hugenholtz al een aardige voorsprong en heeft Jos Stevens de derde plaats overgenomen van Patrick Koel. Kuiper zit er kort op en daarna is het Bob Stevens, die het strijdende duo Evans – van Maarschalkerwaart achter zich heeft gelaten. CT07 wordt intussen aangevoerd door Roger Ebdon, die gebruik heeft gemaakt van een aanval van Stephen Perry in de Ford Falcon om mee langs de Mini van Jonathan Lewis te glippen. Auto’s met de motor achter de achteras zijn zeldzaam tijdens deze race, maar Michel Lombard (Alpine A110) en Ton Vos (Porsche 356) hebben elkaar gevonden en zijn in een mooie strijd verwikkeld.
De baan begint plaatselijk glad te worden, aangezien diverse bolides weer de nodige smeermiddelen verliezen. Olivier Hart’s Mustang is er één van, maar hij is wel Roel Korsten gepasseerd. Hamilton ligt inmiddels tweede in GTS11, hij is Nico Zonneveld voorbij en gaat op jacht naar Evans. Jac Meeuwissen en Christian Graf von Wedel proberen te bepalen wie de snelste Healey-piloot is en worden daarbij opgejaagd door Erwin van Lieshout. Lewis steekt in de Hugenholtzbocht binnendoor bij Ebdon, maar even verderop pakt Ebdon de plek weer terug. Alex Korle zwaait ondertussen in diezelfde Hugenholtzbocht vrolijk met zijn rechterportier – gelukkig gaan de meeste bochten rechtsaf.
Jos Stevens spint op olie en komt vast te zitten in de grindbak. Patrick Koel profiteert maar wordt intussen bedreigd Tom Kuiper en Bob Stevens. Nolte voert een trein aan bestaande uit Gross, Evans, van Maarschalkerwaart, Hamilton, Olivier Hart en Zonneveld. Evans doet er alles aan om Hamilton voor te blijven en gaat in de Tarzan op meesterlijke wijze buitenom bij Gross. Lewis heeft op start-finish weer een metertje op Ebdon, maar als ze de Hunserug opgaan is het Ebdon die weer voorop ligt. Een volgend treintje bestaat uit Meeuwissen, Van Laarhoven (Shelby Mustang), Hartmann en Kentgens. Mark Dols spint zijn nieuwe Marcos in de Hans Ernst bocht en heeft daarbij een touché met de Triumph van Lejeune. Door een losgelopen bout is de fanbelt verdwenen en Mark moet opgeven. Even later is er nog meer actie in de chicane als Udo Hartmann en Jochem Kentgens elkaar raken tijdens het uitremmen. Het ziet er allemaal vrij onschuldig uit, maar de Mini en de Morgan willen geen van beiden meer starten. De teleurstelling is groot bij de fans van Kentgens, de jongste en meest fanatieke supporterschare van de paddock. De marshals moeten eraan te pas komen om de baan weer vrij te maken. Om dat veilig te laten gebeuren besluit de wedstrijdleiding om de Safety Car in te zetten. Helaas kost het allemaal nogal veel tijd, met als gevolg dat de race onder een full course yellow wordt afgevlagd. Hart en Hugenholtz mogen zodoende de eerste en de tweede trede van het podium beklimmen, maar de derde trede is verrassend voor Bob Stevens, die in korte successie Kuiper en Koel voorbij is gegaan. Koel valt uiteindelijk ver terug door een straf voor een vermeende jumpstart. Het zijn maar 10 seconden, maar als iedereen achter de Safety Car sukkelt, tikt zoiets flink aan. Dat merkt ook Evans die er 20 krijgt voor inhalen onder geel en van 6 naar 14 keldert, achter klassegenoten Hamilton en Zonneveld. Nolte promoveert zodoende naar P5 en Gross springt naar P6. Hij wint bovendien de sterk bezette CT10 klasse, goede punten dus. Hamilton, van Maarschalkerwaart, Zonneveld en de sterk rijdende Korsten maken de top-10 vol, want Olivier Hart wordt na de technische keuring uit de uitslag geschrapt. Frits Campagne eindigt net voor Martin Bijleveld en wordt daarmee derde in CT10. CT08 kent slechts één deelnemer en tevens winnaar, Gerrit Jan van Leenen in zijn Lotus Cortina. De Mini-klasse is voor Jonathan Lewis, Roger Ebdon wordt tweede en Bert Mets derde. De kleine GT-klasse is voor Michel Lombard, die weliswaar een enorme tijdstraf krijgt, maar daar geen last van heeft omdat hij een ronde meer gereden heeft dan Horst Kukemüller. In GTS10 is de tweede plaats voor Lars Bondesson (Lotus Elan) en de derde voor Alex Korle met zijn Alfa Giulietta Spider nadat Ton Vos zijn Porsche 356 in de pits heeft geparkeerd.

Race 2
Zondagmiddag om half 3 rolt het veld naar de grid voor race 2. Het duurt altijd lang voordat 40 auto’s op hun plaats staan, maar uiteindelijk geeft wedstrijdleider Martin van de Pavert het 5-seconden sein en even later gaan de lichten op rood en vrijwel meteen uit. David Hart is als eerste weg, voor Hans Hugenholtz , Tom Kuiper, Georg Nolte en Bob Stevens. Dan volgen Gross, van Maarschalkerwaart en de (naar later zal blijken weer te) snel gestarte Patrick Koel. In de Gerlachbocht is het dringen, Nolte is alweer vier plaatsen kwijt, maar alles verloopt netjes. In de chicane pakt Bob Stevens de derde plaats af van Tom Kuiper en even later gaat ook Gross voorbij aan de Corvette. In GTS11 heeft Richard Evans de leiding, maar Robert Hamilton is niet ver weg. Bij de Mini’s heeft Roger Ebdon het initiatief, voor René de Vries en Timo Span die Bert Mets voorbij is gegaan. Jos Stevens, Olivier Hart en Mark Dols zijn achteraan begonnen en hebben in de eerste ronde al zo’n 10 plaatsen goedgemaakt.
In de top 5 verandert er niets, maar daarachter is het spannend. Koel strijdt met van Maarschalkerwaart en Roel Korsten terwijl ook Nolte in zijn snelle GT40 weer naar voren dreigt te komen. Dan volgt een gecombineerde strijd om de leiding in GTS11 en de derde plaats in CT10. Eerst is het Hamilton – Evans – Jaap van de Ende (Ford Falcon) – Zonneveld, even later is Hamilton ontsnapt en wordt Evans opgeduwd door van der Ende en Zonneveld terwijl Roland Zoomers (Jaguar E-type), Stephen Perry en Frits Campagne zijn aangesloten. In de Hans Ernst bocht wordt er stevig uitgeremd door van der Ende, Zoomers en Zonneveld. Roger Ebdon heeft intussen een grote voorsprong in CT07, Span en Mets zijn 2 en 3 want René de Vries moet zijn Cooper aan de kant zetten met een overleden wiellager. Ook verderop in het veld wordt er fanatiek gestreden in diverse groepjes, onder andere door van Lieshout – van Gils – Meeuwissen, Lombard – Kentgens – Vos en Mets – van Leenen – Hartmann – Thomas Augustin (Ford Mustang), terwijl de rode lantaarn inzet is van een strijd tussen Nykle Meijer en Marc Nouwens. Armand Adriaans, wiens Corvette al het gehele weekend last heeft van wat de Britten teething troubles noemen, zoekt ondertussen de pits op.
Het gevecht in het middenveld blijft groeien, de aanval op Evans wordt nu geleid door Zoomers, voor van der Ende, Zonneveld, Perry en Campagne, terwijl Olivier Hart en Jos Stevens aansluiting hebben gekregen.
Nolte begint nu weer op te rukken, hij passeert Koel en even later ook Kuiper en Gross, terwijl Roel Korsten Robert Hamilton verschalkt. Jaap van der Ende begint terrein te verliezen, hij moet Nico Zonneveld, Olivier Hart en Jos Stevens voorbij laten en wordt nu bedreigd door Perry en Campagne. Olivier Hart’s rookgordijnen leggende opmars komt even later ten einde als hij de meatball krijgt en het strijdtoneel moet verlaten.
In GTS11 is Hamilton niet te houden, terwijl Evans grote moeite heeft om de tweede plaats uit handen van de aandringende Zonneveld te houden. Lejeune heeft zijn TR4 met problemen aan de kant moeten zetten en daardoor is het Dols die vierde ligt, voor van Lieshout, van Gils, Kentgens en Dijkman.
In CT10 begint Gross terrein te verliezen omdat zijn banden op zijn, maar Korsten kan niet profiteren want ook zijn rubber is niet al te vers. Perry ligt nu derde, hij wint het op snelheid van Jaap van der Ende, terwijl Frits Campagne de oranje Falcon uitremt bij het ingaan van de Tarzanbocht.
De race loopt nu op zijn einde. Het leidende trio bestaat nog steeds uit David Hart, Hans Hugenholtz en Bob Stevens. Bert Mets krijgt de schrik van zijn leven als één ronde voor het einde van de race het vliegwielhuis explodeert. Dat geeft de derde plaats in CT07 aan Udo Hartmann, die lekker aan het knokken is met van Leenen en Augustin. Mark Dols moet de pits opzoeken en Marc Nouwens spint op olie en moet opgeven met een beschadigde neus van de Austin Healey. Georg Nolte heeft tijdens zijn opleving de vierde plaats bereikt, maar maakt daarna weer een paar fouten en zakt terug naar P8. Jos Stevens zet zijn opmars voort en komt als zevende over de streep, vlak achter Hamilton. Nico Zonneveld ziet zijn harde werken beloond, hij pakt Evans.
Zo eindigt de tweede race, maar de TC heeft na de technische keuring het laatste woord. Men is in 2016 streng, zo was al aangekondigd en Nolte en Koel worden uit de uitslag geschrapt. Voor het podium heeft dat geen gevolgen, daarop staan wederom Hart, Hugenholtz en Stevens jr., Tom Kuiper schuift door naar P4, Hamilton, Stevens sr., Gross, van Maarschalkerwaart, Zonneveld en Evans maken de top-10 vol.
Ebdon wint CT07 voor Span en Hartmann, van Leenen wint CT08 en de kleine GT-klasse is opnieuw voor Lombard.