(voor Nederlands even naar beneden scrollen)

Fifty cars took the start for on hour’s racing on a sunny and dry Spa track. At the start it was Andy Newall who displayed amazing car control by gunning the snaking Jaguar E-type through Eau Rouge without lifting to stay ahead of Michiel Campagne in the Grand Sport Corvette. Meanwhile Georg Nolte lost ground in the pole-sitting Ford GT40, losing thid to Kenneth Persson in the other GT40, with Bob Stevens and Sander van Gils coming through shortly afterwards in their Lotus Elans. After the pitstops, Campagne was in the lead from Rhea Sautter, now at the wheel of the E-type, but Michael Funke was moving up fast in Nolte’s GT40 and took the lead a couple of laps from the finish. Meanwhile Bob Stevens’ and Sander van Gils’ Lotus Elans were misbehaving, allowing Alexander Schlüchter and Jos Stevens to take 4th and 5th. Claus Bjerglund came sixth in the big TVR, taking second in GTS12 ahead of Rob Bergmans (Iso Rivolta). GTS11 was initially led by Mark Dols until the Marcos gave up the ghost, handing the win to the other Marcos, with Robert Hamilton at the wheel. He was a long way ahead of Erwin van Lieshout and and Theo van Gammeren in their Porsche 911’s. The combined small GT class was well attended with Ginetta G4’s, a Lotus Elite, Alpine A110, Porsche 356 and an MGA. Brian Lambert took the win in his G4 after a good scrap with Nigel Winchester in the other Ginetta, while Lombard came third in the Alpine. The big touring car class was initially led by Martin Bijleveld in his Falcon, but after the pitstops Spa specialists Christian Dumoulin and Christophe van Riet had moved ahead in their Mustang while Carlo Hamilton took second in his Falcon, Jaap van der Ende bringing Bijleveld’s car home in third. The Lotus Cortina class was won by Frank Romo, from Du Toy van Hees/van Leenen and Basil Ball, while Bert Mets won the Mini-class, taking the place after a late pitstop by Rob Rappange.

Click for Qualifying result 

Click for Race Result

Click for Race Result by class

Een nieuw fenomeen deed zijn intrede in het NK HTGT powered by Gamma: een race van een uur in plaats van twee kortere sprintraces. Meer kilometers maken dus en dat is leuk, behalve als je auto stukgaat, want dan krijg je geen nieuwe kans in de tweede race. Vooraf was het enthousiasme groot met een flink aantal gastijders zoals Nigel Winchester en Pelle Pedersen met Ginetta’s, Persson in een GT40, Bjerglund’s TVR en Binfield in een vrijwel standaard E-type. Ook Cor Visser en Robert Jan ‘t Hoen maakten met hun Big Healeys weer eens hun opwachting in de NK-gelederen.
Wat is nog erger dan dat je auto stukgaat in de race? Als hij stukgaat voor de race en dat overkwam een heel stel mensen: Pedersen’s Ginetta begaf het al in de vrije training, de Shelby van de familie van Putten, Niek van Gils’ TVR en Proyart’s Triumph TR4 overleefden de kwalificatie niet en ook Egbert Kolvoort’s MGB liet hem in de steek.

En zo waren het vijftig auto’s die op een zonnige zaterdagmiddag deden waar ze in Den Haag maanden voor nodig hebben: formeren. Het was in een paar minuten rond en nadat het rode licht uitfloepte ging het ook nog eens redelijk ordelijk de hoek om in La Source. Andy Newall liet een staaltje stuurmanskunt van de bovenste plank zien. Hij gooide zijn slingerende Jaguar E-type met het gas vol op de plank door Eau Rouge en wist op die manier Michiel Campagne in de Corvette Grand Sport voor te blijven. Georg Nolte, de man die vanaf de eerste plaats vertrokken was, viel intussen steeds verder terug in zijn Ford GT40. Persson lag nu derde in de andere GT40, daarna volgden Bob Stevens en Sander van Gils in hun Lotus Elans.

Halverwege was het tijd voor de verplichte pitstops. Nu ging Michiel Campagne aan de leiding, voor Rhea Sautter die het stuur van de E-type had overgenomen. Maar het was Michael Funke die als een raket naar voren kwam in Nolte’s GT40 en enkele ronden voor het einde de leiding overnam, ondanks verwoede pogingen van Campagne om voor te blijven. Kort achter de kop volgden de kleine Lotus Elans. Omdat snelle mannen Bob Stevens en Sander van Gils pech kregen, pakten Alexander Schlüchter en Jos Stevens de plaatsen 4 en 5. Vooral van Stevens een goede prestatie, want hij was als 50-ste en laatste gestart. Claus Bjerglund was zesde in de dikke TVR Griffith.
De GTS11-klasse werd aanvankelijk geleid door Mark Dols, maar zijn motor hield het niet vol. Zo ging de winst naar de andere Marcos, die van Robert Hamilton. Hij had een flinke voorsprong op Erwin van Lieshout en Theo van Gammeren in hun Porsche 911’s. De kleine GT klasse was goed bezet met Ginetta G4’s, een Lotus Elite, Alpine A110, Porsche 356 en MGA. Brian Lambert pakte de winst in zijn Ginetta na een mooie strijd met merkgenoot Nigel Winchester, terwijl Michel Lombard derde werd in zijn Alpine. De grote toerwagenklasse werd aanvankelijk aangevoerd door Martin Bijleveld in zijn Ford Falcon, maar na de pitstops leidden Spa-specialisten Christian Dumoulin en Christophe van Riet in hun Ford Mustang. Carlo Hamilton (Falcon) pakte de tweede plaats en Jaap van der Ende bracht Bijleveld’s auto als derde over de meet. De Lotus Cortina klasse was voor Frank Romo, voor de équipe Du Toy van Hees/van Leenen en Basil Ball, terwijl Bert Mets een mazzeltje had en de Mini klasse won, omdat Rob Rappange op de valreep nog een pitstop moest maken.