(voor Nederlands even naar beneden scrollen)

In one week’s time the 2019 Catawiki Dutch pre-’66 championship title will be decided at Dijon-Prenois. But first, a look back at the two thrilling races we saw at the Zandvoort Historic Grand Prix

A torrential downpour made conditions in the first NK HTGT race very tricky indeed. At the start everyone got away cleanly, Andy Newall taking the lead from Patrick Shovlin, with the Minis of Abbring and Lewis in third and fourth. After a couple of laps there was a short safetycar interlude to retrieve several cars and finally the race was red flagged with a few minutes still to go when Nigel Winchester in his Ginetta spun and got stranded on the start-finish line, a clear indication that the puddles were getting too deep to race safely. The final result did not quite resemble the finishing order. Andy Newall was first on the road but received a time penalty. Abbring was in second but due to the red flag results were declared after 5 laps. Thus it was Patrick Shovlin who received the biggest trophy, with Abbring second and Jonathan Lewis in third. Schlüchter was fourth in his Elan while Alexander van der Lof won the big GTP class in the Ferrari 250 LM. Martin Bijleveld took the win in CT10 from Norbert Gross while Thomas Ardelt was unbeatable in the 2-litre class in his Volvo. Erwin van Lieshout held on to the championship lead with a win in GTS11.

On Sunday, the wait was worth it: a blustery weekend with occasional showers ended in bright sunshine for the weekend’s Grand Finale: Catawiki NK HTGT, race 2. René de Vries lined up on pole in the Cooper S, thanks to teammate Abbring’s masterly driving in the wet, but of course this couldn’t last. Andy Newall, denied the win yesterday for an alleged jump start, powered into the lead from Alexander Schlüchter. Alexander van der Lof moved up to third in the Ferrari 250 LM whereas further back Michiel Campagne in the Corvette Grand Sport and Bob Stevens in the Lotus Elan were making up ground quickly. These three pursuers were all in with a chance, until the Ferrari fell by the way with a broken gearbox and Bob Stevens brushed the wall in Hugenholtz corner. This left Campagne as the only man capable of challenging Newall. He did move up into second, but Newall simply upped the pace, set a new fastest lap and took a well deserved win – and the Chopard watch. Schlüchter finished a strong third with Voerman in fourth, while Müller-Wrede won the battle of the Marcoses in fifth. Erwin van Lieshout again took GTS11 honours, thereby strengthening his championship lead. The big touring car class fell to Norbert Gross, Frank Romo won the 2-litre TC class in his Lotus Cortina and Kevin Bottomley was best of the Minis after De Vries dropped out.

The Catawiki NK HTGT Championship Finals will be held at Dijon-Prenois (France) on October, 5 and 6. Erwin van Lieshout holds a 12-point lead over Norbert Gross, but there are over 40 points to be won so the battle is not over yet!

Full Zandvoort HGP results HERE

Full standings HERE

 

Een wolkbreuk zorgde voor verrassingen en gevaarlijke momenten tijdens de zaterdagrace op Zandvoort. Bij de start van de race was iedereen goed weg. Andy Newall nam de leiding voor Paddy Shovlin, beide in een Jaguar E-type. Zij werden achtervolgd door de Mini’s van Kevin Abbring en Jonathan Lewis die zich goed thuisvoelden in de nattigheid. Na enkele ronden werd de Safety Car naar buiten gestuurd. Dit zorgde eerder voor meer dan minder gevaarlijke momenten, want niet iedereen zag de vlaggen en na een aanrijding moesten er enkele wagens afgesleept worden. De race werd weer vrijgegeven maar werd uiteindelijk definitief stilgelegd met nog 3 minuten te gaan toen Nigel Winchester spinde op start-finish, een duidelijk signaal dat de plassen te diep waren om nog verantwoord te racen. De uitslag was niet de volgorde van dat moment, want Newall kreeg straf omdat hij te snel gestart zou zijn. Abbring was doorgestoten naar plek 2, maar vanwege de rode vlag was de eindstand die van twee ronden daarvoor. Zodoende was het Patrick Shovlin die de grootste beker kreeg, met  Abbring op plaats twee en Jonathan Lewis derde. Alexander Schlüchter eindige als vierde in zijn Lotus Elan. Alexander van der Lof won de grote GTP klasse in de kostbare Ferrari 250 LM. Martin Bijleveld pakte de winst bij de grote toerwagens terwijl Thomas Ardelt de Lotus Cortina’s het nakijken gaf in zijn Volvo Amazone. Erwin van Lieshout bouwde de leiding in het kampioenschap uit met weer een klasse-overwinning in zijn Porsche 911.

Op zondag deed het Catawiki NK HTGT het licht uit op de Historic Grand Prix en werd daarvoor beloond met een zonnig en droog circuit. René de Vries mocht van pole vertrekken dankzij de prestatie van teammaat Abbring, maar op de droge baan had hij geen kans om dat te verzilveren. Andy Newall, nam resoluut de leiding voor Alexander Schlüchter. Alexander van der Lof rukte op naar de derde plaats in de Ferrari 250 LM en verderop in het veld waren Michiel Campagne (Corvette Grand Sport) en Bob Stevens (Lotus Elan) op weg naar voren. Van der Lof viel echter uit met een kapotte versnellingsbak en Stevens raakte de muur in de Hugenholtzbocht. Zodoende bleef Campagne als enige serieuze concurrent over. Hij vocht zich naar de tweede plaats, maar Newall reageerde met een nieuwe snelste ronde en kon onbedreigd de winst pakken. Niet alleen nam hij zo revanche voor zijn eerdere straf, hij mocht ook het Chopard horloge in ontvangst nemen. Schlüchter eindigde op een sterke derde plaats. De grote toerwagenklasse was deze keer voor Norbert Gross, Frank Romo won de 2-liter klasse in zijn Lotus Cortina en bij de Mini’s werd Kevin Bottomley de winnaar nadat de Vries moet opgeven. Erwin van Lieshout won opnieuw de GTS11-klasse in zijn Porsche en heeft nu in de tussenstand om het NK een voorspong van 12 punten op Norbert Gross, met nog 2 races te gaan.