(voor Nederlands even scrollen – scroll down for Dutch)

The historic racers of the NK HTGT had made their way to Paul Ricard in southern France for their 2019 season opener. Two one-hour races were planned, one for touring cars and the other for GT’s. Although the NK HTGT racers were sharing the track with their felllow competitors from the Masters Series, they were instatly recognizable by their bright blue window streamers, courtesy of online auction platform Catawiki.

Among the touring cars, it was Bart-Jan Deenik who had qualified the fastest. However it was fellow Falcon pilot Martin Bijleveld who was quickest away and hooked up with the leading Masters drivers. The new engine of the orange Falcon was a bit temperamental and he duly had to visit the pits for a coolant top-up. Deenik took up the lead until his oil pressure dropped. Carlo Hamilton now appeared to be on course for the win, but after the pit stops it was Roel Korsten in his Ford Mustang who was ahead, and that is where he stayed until the flag. Korsten and Hamilton were on the pace of the leading Masters cars and shared the podium with the winning duo Thomas/Lockie. Jaap van der Ende had to bring the orange Falcon into the pits for the third time to take a Stop & Go, but still managed to finish third, just ahead of the Bert du Toy of Hees/Gerrit Jan van Leenen Lotus Cortina. Bert Mets won the Mini class after a tense battle. He had been very close to Rob Rappange in the first half of the race. In the second part, Rappange suddenly had a large lead, but that was the result of a pit stop infringement and was therefore corrected.

Michael Funke had put Georg Nolte’s Ford GT40 on the GT pole by a large margin. However when it was time fort he rolling start, Nolte was at the wheel and he was unable to follow the pace. The man on the move was Michiel Campagne who after a lightning start slotted into second place, behind the uncatchable Shelby Daytona of Calum Lockie. But it was too good to be true, the Stop & Go sign came out and moments later the Corvette Grand Sport rumbled slowly through the pitlane. Oliver Douglas, in another Cobra Daytona, took the lead, followed by NK-debutant Roger Grouwels in the Iso Rivolta and Armand Adriaans in the Corvette. Michiel Campagne quickly caught up Bob and Jos Stevens in their Lotus Elans as well as Andy Newall in the Shelby Mustang. He then set about reeling in the three leaders, so that after an hour of racing he was first past the flag. Oliver Douglas took the spoils in GTS12, ahead of Grouwels and Adriaans. Jos Stevens was the winner and only finisher in GTS10, while Erwin van Lieshout won GTS11 in his Porsche, ahead of MGB drivers Mark Hope and Egbert Kolvoort. In the small GTP class, Robert Hamilton won in his Marcos, after Mark Dols lost time due to a long pit stop.

Results / uitslagen > DRIVERS INFO PAGE

De historische racers van het NK HTGT waren afgereisd naar Paul Ricard in Zuid-Frankrijk voor de opening van hun seizoen 2019. Op het programma stond twee maal een race van een uur, één voor de toerwagens en één voor de GT’s. Hoewel de NK HTGT racers de baan deelden met de collega’s van de Masters Series, waren ze door hun blauwe streamers van online veilingplatform Catawiki niet te missen.
Bij de toerwagens was het Bart-Jan Deenik die het snelst gekwalificeerd had. Collega-Ford Falcon piloot Martin Bijleveld was als snelste weg en haakte aan bij de leidende Masters-rijders. De nieuwe motor van de oranje Falcon toonde zich echter temperamentvol en hij moest naar de pits voor koelvloeistof. Daarop was het Deenik die de kop nam, totdat de oliedruk wegviel. Carlo Hamilton leek nu de beste papieren te hebben, maar na de pitstops was het Roel Korsten in zijn Ford Mustang die de leiding had om hem niet meer af te staan. Korsten en Hamilton deden niet onder voor de Britse toppers en deelden het podium met het winnende duo Thomas/Lockie. Jaap van der Ende kreeg nog een stop&go aan zijn broek maar wist de oranje Falcon toch op de derde plaats aan de finish te brengen, nipt voor het duo Bert du Toy van Hees/Gerrit Jan van Leenen op Lotus Cortina. De Mini-strijd werd na een heftig gevecht gewonnen door Bert Mets. In de eerste helft van de race zat hij Rob Rappange op de hielen. In het tweede deel had Rappange ineens een ruime voorsprong, maar dat was het gevolg van een te korte pitstop en werd dus gecorrigeerd.


Bij de GT’s had Michael Funke de Ford GT40 van Georg Nolte met een straatlengte voorsprong op de pole gezet. Tijdens de rollende start zat Nolte aan het stuur en die kon het tempo niet volgen. Het was Michiel Campagne die een bliksemstart maakte en naar de tweede plaats oprukte, achter de ongenaakbare Shelby Daytona van Calum Lockie. Maar het was te mooi om waar te zijn, het Stop&Go bord kwam naar buiten en even later roffelde de Corvette Grand Sport stapvoets door de pitstraat. Oliver Douglas, ook in een Cobra Daytona, nam de leiding over, gevolgd door NKdebutant Roger Grouwels in de Iso Rivolta en Armand Adriaans in de Corvette. Michiel Campagne maakte snel korte metten met Bob en Jos stevens in de Lotus Elans en Andy Newall in de Shelby Mustang. Ook de drie mannen daarvoor wist hij te verschalken zodat hij na een uur racen alsnog als eerste werd afgevlagd. Oliver Douglas was de winnaar in GTS12, voor Grouwels en Adriaans. Jos Stevens was de winnaar en enige finisher in GTS10, terwijl Erwin van Lieshout in zijn Porsche GTS11 won, voor MGB-rijders Mark Hope en Egbert Kolvoort. Bij de kleine GTP’s won Robert Hamilton het Marcos-duel, nadat Mark Dols tijd verloor door een lange pitstop.