(Voor Nederlands even naar beneden scrollen)
Over 40 entries made for a great start to the 2015 Dutch National Championship for pre ‘66 Touring Cars & GT’s powered by Visser Contactlenzen, during the traditional Historic Zandvoort Trophy. Polesitter Norbert Gross took the lead of Race 1 in his Ford Falcon, but he was soon overtaken by Michiel Smits in a Shelby Mustang GT350. The chase was led by Alexander Schlüchter in a Lotus Elan, Hans Hugenholtz in another Shelby and Jos Stevens in another Elan. After Gross lost more ground, Schlüchter closed up to Smits and a ding-dong batlle ensued. The German Lotus driver tried all the tricks in the book, but was unable to pass. Hugenholtz benefited, being able to close the gap. When Schlüchter tried a move around the outside in Tarzan Corner, Hugenholtz took advantage, blocked the German’s path and moved up to second. Meanwhile Richard Evans was leading GTS11 in his fast but fragile Marcos 1800. It lived up to expectations once again, depositing all its oil onto the racing line, through a large hole in the block. The Safety Car was deployed and all the cars bunched up. Sterling work by the marshals left enough time for a three-lap sprint to the finish. Michiel Smits managed to survive several attacks, but on the last lap wily old fox Hugenholtz (whose father designed the original Zandvoort track) made it stick and won the race. Norbert Gross hung on to the lead in the big touring car class. The small classes were won by Rob Rappange (Mini Cooper) and Bert du Toy van Hees (Lotus Elite).


The second race was run on the sunday afternoon in damp conditions. This had unexpected results. Normally one would expect the Porsches 911 and Mini’s to come into their own, but things turned out differently. Competitors in CT10 and GTS12 are allowed to use a different make of tire, since various sizes of the mandatory Dunlop Racing tires are currently in short supply, due to production being moved to another factory. It soon became clear that this alternative rubber has far better wet weather capabilities than the old-fashioned Dunlops. As a result, the race turned into a Ford fest. Alexander Schlüchter grabbed the lead with a lightning start in his Elan, but in the course of the first lap start Hans Hugenholtz and Dirk Waaijenberg passed him effortlessly. Waaijenberg led for three laps in his Ford Falcon, but it was reigning champion Armand Adriaans who came to the fore in his Ford Mustang and took the win. Young gun Michael Koel could only watch in frustration, he just did not have the same sort of grip and finished down in eighth, first of the Dunlop runners, in his Porsche 911. Danny van Dongen and Jonathan Lewis came second and third in the Dunlop race in their Mini Coopers. Bert du Toy van Hees again won the small GT class.

NK HTGT powered by Visser Contactlenzen @ Historische Zandvoort Trophy 2015
Eindelijk! Het NK HTGT 2015, powered by Visser Contactlenzen ging van start tijdens de Historische Zandvoort Trofee. Met een overvolle inschrijflijst, waar dan toch weer mensen vanaf vallen omdat de auto nog niet klaar is. Op vrijdag kon er vrij getraind worden en dat verliep niet voor iedereen naar wens. Titelverdediger in de kleine toerwagenklasse Roger Ebdon kon onverrichter zake terug naar Engeland met een kapotte versnellingsbak. Pieter Boel veroorzaakte nogal wat gladdigheid toen hij alle koelvloeistof verloor en was ook meteen klaar voor het weekend. En debutant Cees Lubbers, onderweg in een Ford Cortina GT, had last van een motor die op drie poten liep.


Kwalificatie
Zo bleven er 41 deelnemers over die zaterdagochtend de strijd met de klok aangingen om een goede startpositie te bemachtigen. De tijden doken al snel naar beneden. Na 20 minuten had oude rot Norbert Gross de pole met zijn Falcon in een lage 2:03. Op 0,3 seconde volgde Michiel Smits met zijn Shelby Mustang, een combinatie die we nog niet eerder gezien hadden in het NK HTGT, maar zeker geen nieuwkomer in de historische autosport. Hij troefde Hans Hugenholtz met nog een Shelby Mustang af. Daarachter volgden twee Lotus Elans, Alexander Schlüchter op 2:04,3 en Jos Stevens op 2:04,6. De GTS10 (Lotus Elan) klasse was goed bezet dit weekend, want ook Lars Bondesson, Thomas Kargus en Alex Korle waren present, plus Bob Stevens die de mintgroene de TR4 heeft verruild voor een donkergroen met gele Elan en onze Zuiderbuur “Scartie”, Jean-Christophe voor intimi.
Terug naar de startlijst, de zesde tijd kwam op naam van Armand Adriaans, niet in de Shelby maar in een ‘gewone’ Ford Mustang, geen GT maar een toerwagen dus. CT10 was de best bezette klasse dit weekend. Martin Bijleveld kwalificeerde zich als zevende, hij had hoger willen eindigen maar de tank raakte leeg en dus zat een laatste snelle ronde er niet meer in. Achtste was Rob Bergmans met de Iso Rivolta en dat is dan weer geen toerwagen maar een GT, ingedeeld in GTS12. Helaas zat er een onvindbare trilling inde aandrijflijn en liever dan meteen de verse motor in puin draaien, blies het team de aftocht om het probleem op te gaan sporen. Daarachter volgde Dirk Waaijenberg met de Falcon, terwijl Frans van Maarschalkerwaart de top-10 volmaakte met weer zo’n Ford V8, maar dan in Shelby-gedaante. Trainingssnelste in GTS11 was Nico Zonneveld met de Morgan, voor Richard Evans in de Marcos 1800 en Michael Koel in de Porsche 911. Daartussen stond nog Michael’s neef Patrick, die het relatief rustig aandeed met de Porsche 904/6. Debutant Roy Korsten kwalificeerde een fonkelnieuw uitziende Ford Mustang op een keurige P18. Mini’s dan, waarbij het in de mode lijkt te zijn om een “pro” in te huren voor de snelle tijden. Danny van Dongen reed 2:10,2 in de Cooper S van Bert Mets en dat is inderdaad snel, maar iedereen reed eerlijk gezegd behoorlijk snel, want die tijd was toch maar goed voor plaats 20. René de Vries met pro Jonathan Lewis bleven steken op plaats 25, Rob Rappange deed het solo en volgde op P26. Ron Verzijlbergen kwam niet verder dan plaats 36 als gevolg van een kapotte schakelstang in de Fiat Abarth. Bij de kleine GT’s waren het de Lotus Elites van Bert du Toy van Hees en Fred Corporaal die het tempo aangaven. In CT08, de Cortina-klasse was het rustig, hoewel Frank Romo daar wel een verrassende verschijning is. Hij is de onbetrouwbaarheid van zijn Mini zat, maar houdt er toch van een gokje, vandaar dat hij zijn geluk nu beproeft met een Lotus Cortina.

Race 1
Zaterdagmiddag, race time! Bij het uitgaan van de lichten heeft Michiel Smits een goede start en pakt de leiding. Ook de Elans met Schlüchter en Jos Stevens komen goed weg. Maar de prijs voor de beste start gaat naar Jasper Izaks, die bovendien in de serie Tarzan-Gerlach-Hugenholtz nog een flink aantal plaatsen pakt en na 1 ronde op P21 rijdt, waarmee hij zijn klasse aanvoert, voor Rappange! Vooraan is het Gross, gevolgd door Smits, Schlüchter, Hugenholtz, Jos Stevens en de goed gestarte Frans van Maarschalkerwaart. Bijleveld wilde te graag en heeft flink terrein verloren. Richard Evans heeft de leiding in GTS11, maar Michael Koel zit hem op de hielen.
Gross moet zijn meerdere erkennen in Smits, maar hij probeert wel aan te haken. Ook tussen Schlüchter en Hugenholtz is het close. Bijleveld is weer op weg naar voren en gaat achtereenvolgens Stephen Perry in de Ford Falcon en Richard Evans voorbij. Izaks blijft met zijn sub 1-liter motortje de Mini’s van Rappange en De Vries en de Porsches van Theo van Gammeren en Patrick Koel voor. Een Duits gevecht is gaande tussen Alex Korle in de Lotus en de Jaguar E-types van Rhea Sautter en Rainer Vorköper. Michel Lombard heeft een lekkend spruitstuk op zijn Alpine A110 en kan de Lotus Elites niet bijhouden, maar hij passeert wel Gerrit Jan van Leenen in de Lotus Cortina.
Bij het ingaan van de vierde ronde is de volgorde vooraan ongewijzigd. Evans wordt opgejaagd door Bob Stevens, Michael Koel en Richard Perry. Izaks houdt stand tegen Rappange in een mooi gevecht. Vorköper komt op gang en is op jacht naar Fred Corporaal, nadat hij Bert Mets, Erwin van Lieshout in de Porsche 911 en Huib Mars in de Austin Healey achter zich heeft gelaten. Sautter zit nog achter dit gezelschap, maar zal enkele ronden later het trucje herhalen. Dat moet natuurlijk ook wel, met twee van die 3,8 liter E-types….
Achter de kop wordt het nu spannend, Gross verliest terrein en Schlüchter, Hugenholtz en Jos Stevens zitten dicht bij elkaar. Schlüchter krijgt aansluiting bij Smits en er ontstaat een geweldige strijd. De Duitser probeert van alles, maar komt er steeds net niet bij. Daarvan profiteert Hugenholtz, die het gat dichtrijdt. In de vijfde ronde verremt de Duitser zich in de Tarzanbocht, maar hij weet voor te blijven. Wanneer Schlüchter het de ronde daarop buitenom probeert, zet Hugenholtz zijn Shelby er aan de binnenkant naast. De Elan-piloot kan niet terug naar de ideale lijn en moet de plek opgeven.
Frits Campagne met de Ford Falcon is in gevecht met rookie Korsten in de Mustang en Bondesson in de Elan. Rappange is inmiddels Izaks voorbij en heeft ook nog eens Patrick Koel met de Porsche als buffer ertussen. Van Gammeren en De Vries hebben hier ook nog aansluiting bij. Michel Lombard zoekt de pits op om eens te kijken of er tenminste nog een paar boutjes vast zitten. Bob Stevens is ondertussen Richard Evans voorbij en daar heeft hij geluk mee, want er doet zich een déja-vu voor: een enorme witte rookwolk achter de Marcos. Deze keer is het niet het diff of de bak, maar een gat in het motorblok. Het gevolg is een enorm oliespoor, precies op de ideale lijn, en dus een Safety Car.
Gelukkig is er door razendsnel werk van de baancommissarissen nog tijd voor een eindsprint over 3 ronden. Inhalen voor de startstreep mag niet en dat kan nog wel eens frustrerend zijn als je achter een langzame achterblijver zit. Dat ondervindt Rainer Vorköper, die klem zit achter de Alpine van Lombard, die weer de baan op is gegaan in ene poging genoeg rondjes te rijden om geklasseerd te worden. De Duitser trapt te vroeg op het gas en wordt beloond met 20 strafseconden.
Frans van Maarschalkerwaart en Martin Bijleveld zijn al een tijdje in een heftige strijd verwikkeld. Na enkele bijna-touchés komt het er dan toch van, Frans remt te laat, Martin stuurt toch in, niemand heeft echt schuld en iedereen wordt gestraft want in plaats van plaats 8 en 9 komen ze nu uit op 35 en 37. Een strijd die ook niet onvermeld mag blijven, omdat hij de gehele race duurt, is die tussen Harmen van Putten en Michel Oprey. Oprey’s Shelby heeft meer topsnelheid, maar Van Putten’s exemplaar gaat harder de bocht om. Uiteindelijk is het van Putten die de derde plaats in GTS12 pakt.
Michiel Smits slaat diverse aanvallen van Hugenholtz af, maar vlak voor het einde laat de oude vos Hugenholtz zien dat hij toch het best de weg weet op Zandvoort en is het de RTH-Shelby die als eerste onder de vlag doorrijdt. Schlüchter wordt derde op 0,2 seconde voor Jos Stevens. Gross heeft de strijd aan kop gelaten voor wat hij was, maar wint wel CT10, voor Armand Adriaans en Dirk Waaijenberg. Bob Stevens wordt mooi achtste, en derde in GTS10. Frits Campagne is negende, voor GTS11-winnaar Michael Koel. Nico Zonneveld stuurt de Morgan naar plaats twee in GTS11, Theo van Gammeren is derde. Rob Rappange wint de klasse CT06/07, voor de Fiat Abarth van Izaks. René de Vries is derde. Bij de kleine GT’s zijn de Lotus Elites onverslaanbaar, met Bert du Toy van Hees voor Fred Corporaal. De derde plaats is voor Horst Kukemüller in de Alfa Giulietta Sprint. De winst in CT08 is voor Gerrit Jan van Leenen.
Race 2
Voorafgaand aan de eerste race waren er al allerlei speculaties over de Avon banden waarop de deelnemers in de CT10 en GTS12 klasse mogen rijden. Dit is een tijdelijke situatie vanwege leveringsproblemen rond de verplichte Dunlop Racings. De speculaties konden in de eerste race niet echt getoetst worden, want door de Safety Car-situatie kregen de banden op driekwart van Race 1 even respijt. Tot dat moment leek het allemaal redelijk gelijk op te gaan. Maar voor Race 2, op de zondagmiddag van de Historische Zandvoort Trofee, werd het een heel ander verhaal, want er moest worden geracet op een vochtige baan. En wat iedereen wel wist: in de regen doet zo’n Avon het vele malen beter dan de ouderwetse Dunlops. Waar het normaal gesproken de Porsches 911 en de Mini’s zijn die voordeel hebben, zou deze race dan ook uitdraaien op een Ford V8 feestje.
Voor de start kruipt Hans Hugenholtz een beetje. Hij stopt weer, maar de wedstrijdleiding kan niets anders doen dan hem 10 strafseconden geven. Deze keer heeft Alexander Schlüchter een raketstart, hij pakt de leiding met zijn Lotus Elan. Echter, aan het eind van de eerste ronde zijn Hugenholtz en Dirk Waaijenberg hem moeiteloos gepasseerd. Ook Michael Koel start goed, hij weet twee ronden lang de vierde plaats vast te houden. Dan valt ook bij hem het kwartje: er valt met Dunlops niet te scoren in de regen. Bob Stevens ontdekt hetzelfde, hij spint bij het opgaan van de Hunserug en moet iedereen voorbij laten. Omgekeerd moeten de rijders in CT10 en GTS12 nog wennen aan de grip van de Avon band, op één uitzondering na: Roel Korsten. Hij weet niet beter en deze rookie rijdt dan ook in de vijfde ronde al op plaats 5! Driftkoning Waaijenberg heeft intussen de leiding en laat zien dat hij ook strak kan sturen. Armand Adriaans neemt de derde plaats over van Hugenholtz.
Avon-fan Jaap van der Ende is intussen van plaats 35 opgerukt naar P10. In de kleine klasse is er stoelendans geweest en zijn Danny van Dongen, Jonathan Lewis, Ron Verzijlbergen en Timo Span ingestapt. Rob Rappange kan gelijk aan de bak met deze nieuwe tegenstanders en moet Lewis en van Dongen voor zich dulden, terwijl Verzijlbergen achter hem aan zit.
Waaijenberg weet gedurende drie ronden de leiding te behouden, maar dan is het regerend kampioen Armand Adriaans die zijn Mustang binnendoor steekt bij het aansnijden van de Tarzanbocht. Hugenholtz zit voor Smits met pal daarachter de verbazingwekkende Roel Korsten. Ondanks dat de Engelse Mini-legende Jonathan Lewis spectaculair rijdt, de Mini tilt in de Gerlachtbocht zelfs een achterpootje op, gaat Zandvoort-expert Danny van Dongen hem voorbij. Deze ronde is het Michel Oprey die spint bij het opgaan van de Hunsegrug. Lombard voelt zich in zijn Alpine duidelijk thuis in de regen, hij is Vorköper gepasseerd en dringt aan bij Sautter en Corporaal.
In de vijfde ronde is er een Falcon-oorlog gaande tussen Gross, Perry en Van der Ende. Jaap kan net niet helemaal aanhaken, en ziet hoe de twee ex-teamgenoten er een heftige strijd van maken, die uiteindelijk door de Amerikaan gewonnen wordt; niet geheel zonder fysiek contact, getuige een loshangende achterbumper. De Shelby van Harmen van Putten blijkt niet bestuurd te worden door Roeland Voerman, maar door Michiel Campagne, die intussen is opgerukt naar de top-10 en strijdt met Michael Koel in de Porsche.
Bij het ingaan van de zevende ronde zijn Adriaans en Smits ontsnapt, terwijl Korsten nu zelfs de derde plaats in handen heeft! Helaas heeft hij de ronde erop een momentje buiten de baan en kunnen Hugenholtz en Waaijenberg er weer langs. Ondertussen is Rob Rappange weer volop in gevecht met de Fiat Abarth, nu bestuurd door Verzijlbergen. De strijd gaat om de derde plaats in de kleine toerwagenklasse en het is uiteindelijk Rappange die het met een verschil van 0,184 in zijn voordeel beslist. Voor de tweede keer haalt de oranje Falcon de finish niet: Jaap van der Ende moet hem op de Hunserug aan de kant zetten.
In de laatste ronden zijn er vrijwel geen positiewisselingen meer. Na 12 doorkomsten komt Adriaans als eerste over de meet, voor Smits en Hugenholtz, die echter door zijn tijdstraf terugvalt tot achter Waaijenberg. Korsten is vijfde overall en derde in CT10. Hij wordt gevolgd door Michiel Campagne, Stephen Perry en Norbert Gross. Perry heeft echter ook een tijdstraf opgelopen en zakt twee plaatsen in de uitslag. Michael Koel eindigt dus als achtste, tevens winnaar van de Dunlop race en eerste in de klasse GTS11. Danny van Dongen finisht als negende, wint CT06/07 en pakt plaats twee in de Dunlop-race, voor Jonathan Lewis. Theo van Gammeren is tweede in GTS11, voor Nico Zonneveld in de Morgan. In GTS10 wint Schlüchter, voor Jos Stevens en debutant “Scartie”. Bij de kleine GT’s weet Michel Lombard de tweede plaats over te nemen van Fred Corporaal, maar Bert du Toy van Hees kan hij niet bijhalen. Frank Romo pakt de winst in CT08.
In het kampioenschap zijn het Lotus-piloten Schlüchter en du Toy van Hees die vooraan staan, omdat ze beide twee keer hun klasse wonnen. Voorlopig kunnen ze daar een poos van genieten, want de komende races op Brands Hatch en Spa-Francorchamps tellen niet mee voor de punten.